Wednesday, February 20, 2008

Done - kanonrapport

Jag äger aktier i bolaget

Efter en dyster rapport från AQ är det upplyftande att läsa siffrorna som släpptes av Done idag gällande sista kvartalet ifjol. Jag räknade tidigare med en rörelsevinst före avskrivningar men justerat för aktiverade kostnader på 8,2 Mkr för helåret men resultatet blev hela 11 Mkr! Sista kvartalet var verkligen starkt, vinsten blev hela 45 öre per aktie om man räknar med schablonskatt men utan aktiverade kostnader och utan goodwillavskrivningar. Och då har jag inte räknat med ränteintäkten på ca 250,000 :- som inte ingår i bokslutet. Kassaflödet från den löpande verksamheten var 5,4 Mkr.

Lite orolig för VD bytet ska man naturligtvis vara, och den uteblivna utdelningen är en besvikelse men ingen kan förneka att Done är otroligt lågt värderat i förhållande till vinsten och kassan. Jag höjer min riktkurs från 9,20:- till 12 kronor. Det motsvarar ett börsvärde på 91 Mkr vilket motsvarar en avkastning på strax under 10% om man räknar bort 20 miljoner av de ca 30 som fanns i kassan vid årsskiftet.

No comments: