Friday, March 16, 2007

ICM - Kilometerskatten - (redigerad)

Jag skrev tidigare i hast:

SIKA släppte sin rapport om kilometerskatten igår och de verkar inte räkna med någon motsvarande minskning av bränsleskatten, vad jag kan utläsa.

http://www.sika-institute.se/Templates/Page____787.aspx

Det skulle kunna dra ned ICMs vinst betydligt så det kan vara klokt att avvakta i ICM innan tydligare besked kommer.

Det vore toppen för miljön däremot så vi får hoppas att det blir så!


Detta tål att tänkas på en del. Jag tror att skatten ursprungligen var ett förslag från den socialdemokratiska regeringen så det är inte säkert att borgarna följer upp den. Och så ska man kanske inte dra för mycket slutsatser av en utredning. Om någon vet något mer om detta eller har synpunkter får ni gärna kommentera.

2 comments:

Tom said...

Hej tack för tipset om ICM.

Du skrev i ett tidigare inlägg att du tyckte att bolaget var en investering med hög risk. Ser du några andra risker än den ovan nämnda kilometerskatten och dieselpriset? Borde inte det förresten finnas stora möjligheter att lägga ut ev kostnadsökningar på kunderna då det om jag fattat det rätt närmast är en oligiopolsituation med bara två andra firmor på marknaden.

Torghandlaren said...

Hej,

Det är möjligt att jag överskattar betydelsen av en kilometerskatt av den anledning du nämner. ICM har dock fortfarande en hel del kvar utanför flyttsidan tror jag. På inrikes flytt kan det bli så att fler väljer att sköta flytten själv, men utrikes lär inte det vara något större problem. De andra riskerna jag ser är trängselavgiften och trafikförsäkringsskatten jag skrivit om. Dessutom är transportfacket ganska aggresiva så det kan bli tuffa löneförhandlingar framöver. Sen så finns ju konjunkturberoendet.

Jag har lite svårt att se att borgarna skulle vara pådrivande för en kilomterskatt, men det verkar som att flera Europeiska länder redan infört en.

Men eftersom aktien är så billig i dagsläget kanske det är risker värda att ta.

mvh,